31/3/08

Figueres

“12 d’octubre. – De vegades penso en la ciutat de Figueres. És un lloc on m’agradaria viure o almenys on em sembla que viuria fàcilment.”

(...)

“Aquesta clara Figueres és una flor de l'agricultura i del comerç, que són activitats humanes de primera categoria. És una ciutat típica de mercat setmanal; però, així com aquesta classe de ciutats solen ésser sòrdides i baixes de sostre, Figueres és una vila oberta, neta i plausible. La proximitat de la frontera projecta sobre d'ella un esperit tolerant. La frontera no és un límit: és una gran finestra oberta.

Personalment m'agraden aquests ambients urbans, amb l'esperit que encarna Figueres. M'hi trobo bé. Crec que el que s'anomena una ciutat no és res més que això. Poden existir concentracions humanes més dilatades, més denses... i no ésser-ho. Figueres és una ciutat petita, però és completa. I si per completa té un encant, per petita en té més. Les grans ciutats, aparatoses, tendeixen a donar una idea falsa de la vida. Les ciutats petites semblen més fetes a la mida de l'home corrent, més aptes per al treball, per a l'oci, semblen oferir una vida més directa. No s'hi perd tant el temps, encara que no s'hi guanyin, naturalment, tants de diners.

Quan vaig a Figueres, em passejo per la Rambla i pels carrers. La ciutat és acollidora i neta. Vaig a veure la plana de l'Alt Empordà des de la pujada del Castell. Paisatge prodigiós, d'una bellesa fascinadora. Quina meravella de cel, de mar i de terra! Els dies grisos afinen el paisatge fins a extrems indicibles. L'aire de tramuntana li dóna una llum, una precisió diamantina. Aquest paisatge us fa sentir l'orgull de formar part d'aquest país. Després, de retorn a la vila, parlo amb la gent. Els figuerencs són una gent que parlen d'una manera natural, sense alterar la veu, sense fer gaires posturetes, d'una manera amable, dolça i tranquil·la. Gent polida. Les hores passen suaument. Què es pot demanar més? "

Josep Pla _ El quadern gris ;1918

No hay comentarios: